Klachten
Heeft u een klacht over uw fysiotherapeut?
Wij doen er alles aan om de behandeling en het contact tussen fysiotherapeut en patiënt zo vlot en prettig mogelijk te laten verlopen. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over de behandeling van uw fysiotherapeut. Het is ook mogelijk dat u ontevreden bent over de manier waarop uw fysiotherapeut of andere medewerker met u omgaat. Dan willen wij dit graag weten! Niet alleen voor uzelf, maar ook voor andere patiënten en de kwaliteit van de fysiotherapie/fysiotherapeut.
In gesprek met uw fysiotherapeut
U kunt uw klacht rechtstreeks melden bij uw fysiotherapeut. Het kan zijn dat u het moeilijk vindt om uw klacht met uw fysiotherapeut te bespreken, dan kunt u een familielid of ander vertrouwenspersoon meenemen naar het gesprek.
Uiteraard is het ook mogelijk ons een email te sturen met het verzoek dat wij telefonisch contact opnemen met u.
U stuurt de email dan naar onze klachtenfunctionaris en tevens praktijkhouder: Frank van der Valk via klachten@nxtfysio.nl
U kunt in deze mail aangeven of u graag heeft dat uw eigen fysiotherapeut contact met u opneemt of de praktijkhouder. Wij gaan ons uiterste best doen om met elkaar tot een oplossing te komen!
De klachtenfunctionaris registreert klachten waarbij wordt vastgelegd:
- De datum waarop de klacht ontvangen is
- Duidelijke omschrijving van de klacht
- Mogelijke oorzaak
- Verbeteractie met verantwoordelijke en datum
De klachtenfunctionaris heeft (indien nodig) inzage in het betrokken dossier en geeft vervolgens binnen 14 dagen na ontvangst van de klacht een eerste reactie en binnen uiterlijk zes weken een inhoudelijke reactie. De taak van de klachtenfunctionaris is bemiddelen. De klachtenfunctionaris kan de zes weken termijn éénmalig met vier werken verlengen, als dit in het belang is van de zorgvuldigheid. De melder wordt hiervan op de hoogte gesteld. Indien men er niet uitkomt wordt de klacht bij de klachtencommissie van het KNGF voorgelegd. De melder wordt hierover tijdig geïnformeerd.
Er geldt een geheimhoudingsplicht voor betrokkenen bij de klachtenprocedure. De betrokken medewerkers mogen alleen gegevens delen indien de melder hiermee instemt. De documenten ondersteunend aan de klachtenmelding zullen bewaardd worden op een locatie enkel toegankelijjk voor de klachtenfunctionaris.
Indien u niet tevreden bent met de afhandeling van de klacht kunt u dit kenbaar maken. We zullen, in overleg, een externe partij inschakelen.
Komen we er samen niet uit?
Fysiotherapeuten die geregistreerd zijn in het KRF NL (Kwaliteits Register Fysiotherapie) vallen onder het Reglement Tuchtrechtspraak Keurmerk Fysiotherapie. Klachten over de bejegening en het beroepsmatig handelen van de fysiotherapeut kunt u indienen bij Stichting Keurmerk Fysiotherapie. Het handelen van de fysiotherapeut wordt dan getoetst aan de Gedragsregels voor de fysiotherapeut. Bij een gegronde klacht kan de Commissie een maatregel opleggen die gevolgen heeft voor de inschrijving van de fysiotherapeut in het Kwaliteitsregister.
Meer informatie kunt u terugvinden op: https://www.keurmerkfysiotherapie.nl/patient/klachtenregeling/